Utvecklingen av Brawl [DEL 2]

Det omtalade spelet Brawl är något jag har planer på att få ut i en beta version så snabbt som möjligt. Jag har tyvärr inte haft tiden att sätta mig ner och koda på projektet men det ska jag försöka ändra på framöver.

Idag tänkte jag beskriva alla skills som är planerade att finnas med i betan där de i sin tur kommer balanseras och formas till perfektion. Just nu är det mest koncept men dock en mycket bra början.

Min tanke är att man ska ha en attack för slag och en för spark (det är ju trots allt ett fightingspel). Dessa två simpla attacker kan i sin tur kombineras med piltangenterna för att göra en annan attack eller kanske blockera ett slag. Det kommer även finnas möjlighet att få tillbaka hälsa under stridens gång. (jag hatar svenska speltermer och det är därför jag skrivit alla skills på engelska eftersom spelet trots allt ska vara på engelska.)

Alla skills kommer vara tillgängliga för alla direkt när man skapat sin karaktär. Striden utförs i en duel så det är alltid en spelare mot en annan spelare utan att någon annan kan gå emellan. Här under ser ni listan med all info. Den första (Z) betyder att Z är tangenten för att använda skillen och Up, Right, Down, Left är piltangenterna. Den andra stapeln är namnet och resten är effekterna.

Skills


HANDS
(Z) - Jab - Fast balance, low damage (comboable with another punch)
(Z+Up) - Uppercut - Slow balance, high damage (weakens defence)
(Z+Right) - Elbow - Medium balance, medium damage (cuts and bleed)
(Z+Down) - Feint - Unblocks your opponent
(Z+Left) - Block - blocks next incoming blow

FEET
(X) - Leg kick - Fast balance, low damage (decreases leg damage)
(X+Up) - Head kick - Slow balance, High damage (increases balance taken)
(X+Right) - Flying Knee - Slow balance, high damage (hits solar plexus)
(X+Down) - Sweep - Slow balance, no damage (prones)
(X+Left) - Spinning back kick - Medium balance, medium damage (pushes back)

HEALING
(C) - Recover - Used while blocking and heals a decent amount
(Passive) - Regenerate - Activates after 10 seconds out of combat


När alla dessa är kodade så är spelet väldigt nära beta release så håll ögonen öppna här på bloggen och twitter så kommer ni veta när jag lägger upp det. Betan kommer vara öppen för alla utan några krav på registrering eller liknande.

I nästa artikel tänker jag skriva om mina planer när spelet är redo för release, alltså efter beta. Så bara det är ju något att se fram emot!

Länkar till artiklar i serien

DEL 1: http://johndahlstrom.se/blog/2012/10/26/utvecklingen-av-brawl-del-1/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *