Utvecklingen av Brawl [DEL 1]

Som jag tidigare nämnt så har jag äntligen tagit tag i utvecklingen av Brawl – ett webbaserat fightingspel i textformat. Vad som fanns tidigare var en större grund till ett mycket större spel jag hade i tankarna – ett komplett MUD (textbaserat multiplayerspel). Detta var alltså vad jag tänkte bygga Brawl på efter att idéen uppenbarade sig. Men efter en längre tid ifrån projektet så kände jag att ”Nej, jag kan göra det mycket enklare, så länge jag gör om det från grunden igen.”

Ett sådant beslut gör oftast att det kan ta mycket längre tid, men i detta fall känner jag inte så. Eftersom hela konceptet kommer bli enklare och även grunden till spelet kommer bli enklare så kommer det inte krävas någon längre tid för att få fram en spelbar version. Självklart kommer spelet utvecklas med tiden, men grunden kommer vara mycket enkel.

”Enkel” är ett ord jag upprepar väldigt mycket så låt mig förklara lite mer ingående vad jag menar. För mig, i detta fall, så betyder ”enkelt” att både konceptet i spelet är väldigt lätt att förstå och sätta sig in i. Problemet med textbaserade spel är att de är svåra att sätta sig in i. Det kan vara allt från att lära sig gå runt ett område till att komma ihåg alla tusentals kommandon man kan skriva. Den andra delen av vad jag menar med ”enkel” är att även själva koden är minimal, snygg och elegant. Enkelheten ska alltså finnas både på framsidan och baksidan vilket kan vara en liten utmaning i sig.

Det ni kan se fram emot framöver är fler inlägg om just utvecklingen av Brawl. Jag kommer prata om bland annat hur spelet kommer se ut, mina tankar om det och även lite om framtidsplanerna.

Länkar till artiklar i serien

DEL 2: http://johndahlstrom.se/blog/2013/01/05/utvecklingen-av-brawl-del-2/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *