Dags att plocka upp Brawl

Idag kände jag mig lite extra kreativ och satte mig äntligen ner för att planera och få lite mer gjort på Brawl. Det gick väldigt bra och jag har nu ett bra grepp på konceptet, vad som ska vara med från start och vad som kommer efter spelet är släppt.

Jag har tidigare skrivit om Brawl och att det inte var så mycket kvar för att få ut spelet. Efter en lång tids paus ifrån det och med lite mer kunskap och erfarenhet under bältet så har jag bestämt mig att skriva om spelet från grunden.

Mycket handlar om att motorn som Brawl använde sig av var en större motor jag skrev för att skapa ett textbaserat spel. Detta är enligt mig en överdrift, behövs inte och kommer troligen bara vara i vägen.

Tanken är alltså att skriva om allt från grunden och göra det mycket mindre, snabbare och bättre. Självklart kommer jag fortsätta använda Node.js för att bygga motorn och troligtvis fortsätta med Redis för databaslagring. Spelet kommer finnas på webben (du spelar i din webbläsare utan installationer eller andra krav) och självklart inte kosta en krona för att spela.

Det ska bli väldigt kul att börja med detta projekt igen då jag verkligen vill få ut det så folk kan spela och inte minst för att jag själv vill spela det!

2 svar till “Dags att plocka upp Brawl”

  1. Tobias Sjösten skriver:

    Vore kul att höra mer om dina planer för Brawl 2.0. Du slopar MUD:et helt?

    • John Dahlström skriver:

      Yes, det blir inget MUD från mig inom den närmaste tiden i alla fall. Sen vet man ju aldrig! Tänkte gå igenom mina planer inför Brawl 2.0 allt eftersom jag får mer klart. En tidig spelbar version kan komma ut ganska snart beroende på hur mycket tid över för det jag får helt enkelt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *